Vítejte > Já a HAM rádio

Já a HAM rádio


Pro nezasvědcené:

Co je to HAM rádio?
HAM rádio, neboli radioamatérský koníček, je dobrovolná zájmová činnost, jejíž hlavní principy spočívají zejména v sebevzdělávání v oboru radioelektroniky. Radioamatéři jsou skupinou fajn lidí, kteří si vzájemně tykají, které mezi sebou spojuje jejich společná vášeň -zejména vysílání a přijímání elektromagnetických vln v pásmech přidělených radioamatérské službě. HAM rádio je totiž zakotvené i v našich zákonech -neboť jde vlastně o využívání omezených zdrojů (třeba jako vody). No "lidsky" řečeno: radioamatéři jsou takoví "blázni", co si pořád hrají s vysílačkami a s věcmi s tím souvisejícími :) Každý radioamatér má svou unikátní radioamatérskou volací značku. Já mám např. OK1TIC. ...Více se třeba dočtete na stránkách Českého radioklubu.

Co je hlavní náplní radioamatéra?
Radioamatérství je velice rozmanitý koníček. Každý si v něm může najít to, co ho nejvíce zajímá. Někdo rád navrhuje, staví a testuje nové antény, někdo rád staví své vlastní "vysílačky" a těší ho, že "to funguje", někdo si zase raději koupí profesionální vysílačku a zůčastňuje se závodů, někdo rád loví v éteru vzácné stanice z celého světa, někdo se věnuje krátkým vlnám, někdo se věnuji mikrovlnám, někdo má rád telegrafní provoz (morseovka), někdo zase fonický (mluvená řeč), někdo zase jen rád kecá na pásmu s kamarády, ... Každý si na tomto koníčku najde své.

Co tedy rád dělám já?
Já mám rád radioamatérské závody. Rád sedím o závodě u zařízení a vysílám, rád ale i inovuji závodní zařízení, aby příští závod dopadl ještě lépe, abychom se umístili (s naším radioklubem) ještě lépe. :) Mám rád zejména telegrafní provoz -tedy morseovku :)

Co je to radioklub?
Radioklub je spolek několika radioamatérů (zpravidla takových, kteří žijí poblíž sebe -třeba v jednom městě), kteří vystupují pod společnou značkou ...prostě parta bezva lidí, co spolu táhnou za jeden provaz :)

V čem spočívají radioamatérské závody?
Za stanovenou dobu (2 hodiny, 24 nebo 48 hodin) je třeba navázat co nejvíce, pokud možno co nejvzdálenějších, spojení s ostatními radioamatéry po republice/evropě/světě. V závodě, aby se člověk prosadil, musí používat kvalitní zařízení -dobré antény, dobrou "vysílačku", dostatečný vysílaný výkon... a musí být také zdatný operátor tohoto zařízení. Všechny tyto složky se musí neustále vylepšovat, aby se radioamatér/radioklub umístil lépe.. je to ta touha prosadit se.. ale hlavně to člověka musí bavit! :) ...Existují ještě radioorientační běhy -tzv. "Hony na lišku" -ty jsou založeny na jiném principu. ...No na závodech je vždy hlavně úžasná atmosféra a zábava :)

Pro zasvědcené:

Jaké jsou mé hlavní radioamatérské aktivity?
No musím se přiznat, že momentálně na pásmech pod svou značkou moc aktivní nejsem. Mám rád veškeré závodění -jak na KV, tak VKV, jak CW, tak i SSB.. Mám rád, když mě volá stanice za stanicí, ale komu by se toto nelíbilo, že?! :) ..No a právě inovace, ladění kontestového zařízení je mou největší náplní. Také se zajímám o VKV a UKV vysokofrekvenční obvodovou techniku.

Kdy mě můžete a kde zaslechnout?
No mou značku můžete momentálně slyšet jen velice sporadicky. Zejména před závody -kdy zkouším funkčnost kontestového zařízení - nebo sem tam nějaký provozní aktiv na 2m.

Jaké druhy provozuji?
Preferuji CW, SSB mě moc neláká -ale to se netýká závodů. Svého času jsem i trochu "koketoval" s SSTV a RTTY.

Jaké mám zařízení?
Momentálně mám akorát malý transceiver Hohentwiel (2m CW, SSB - něco podobného R2CW), který jsem si sám postavil (ze stavebnice). Za něj zapojuji malý zesilovač, který dá cca 30W. Na chalupě mám 2xF9FT, takže se občas zúčastňuji 2m závodů (pokud nejedu pod kolektivkou).

Kdy jsem začal s HAM rádiem?
První koncesy (C -třída) jsem získal v roce 1997. Již v roce 1998 jsem povýšil na třídu B, kteoru mám dodnes.

Odkud vysílám?
Vysílám pouze z chalupy na Kokořínsku (Horní Houska) -když tedy vysílám- nebo z kontestových stanovišť. Kontestová stanoviště -tj. Oldříšský vrch pro VKV, Stará Oleška nebo také Bystřany pro KV závody.

V jakém klubu vlastně působím?
Jsem členem radioklubu OK1ONA, který používá v závodech značku OL1C. Můžete juknout sem. Jsem členem Českého radioklubu -zde a OK QRP Klubu - zde

Honza OK1TIC